گواهی SSL ایمیل سرور چیست؟

گواهی SSL برای میل سرور

هنگامی که صحبت از گواهی SSL به میان می‌آید، ممکن است تصور کنید که این گواهی فقط برای ایمن‌سازی وب سایت مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر چه این تصور کاملاً صحیح است، اما کامل نیست. شما با استفاده از گواهی SSL این امکان را خواهید داشت که سرور ایمیل وب سایت خود را نیز ایمن کنید. به همین دلیل در این مقاله از وب سایت آکادمی SSL می‌خواهیم در موردِ مزایای استفاده از گواهینامه SSL برای میل سرور وب سایت صحبت کنیم و نکاتی را که به آن نیاز دارید، توضیح دهیم.

 

SSL ایمیل چیست؟

 

گواهی میل سرور به شما کمک می‌کند تا بتوانید به همان طریقی که اطلاعات منتقل شده در وب سایت خود را رمزگذاری داده ها می‌کنید، ارتباطات ایمیلی خود را نیز ایمن کنید. به‌عنوان توضیح بیشتر باید بدانیم که SSL در واقع تمامی اطلاعاتی را که بین کلاینت و سرور منتقل می‌شود را به‌صورت رمزگذاری شده درمی‌آورد. بنابراین حتی اگر فردی بتواند به این اطلاعات دسترسی پیدا کند، به چیزی جز اطلاعات کُد شده و غیرقابل استفاده  دسترسی پیدا نخواهد کرد. 

SSL ایمیل سرور چیست

گواهی SSL ایمیل نیز از همین سیستم استفاده کرده و تضمین می‎‌کند که ایمیل‌ها در طول انتقال از فرستنده به گیرنده رهگیری نشده و هیچ فرد دیگری به‌جز گیرنده‌ی اصلی به آن دسترسی پیدا نخواهد کرد. این گواهی همچنین می‌تواند هویت فرد ارسال کننده‌ی ایمیل را نیز تائید کند. بنابراین گواهی SSL ایمیل دو هدف اصلی را دنبال می‌کنند: اول احراز هویت ارسال کننده‌ی ایمیل و دوم حفظ یکپارچگی ایمیل. نوعی از گواهینامه‌ی ایمیل با نام S/MIME یا گواهی رمزگذاری ایمیل نیز شناخته می‌شود. اما اینکه گواهی S/MIME به‌تنهایی می‌تواند امنیت ایمیل‌های شما را تضمین کند، موضوعی است که در ادامه‌ی این مقاله از وب سایت آکادمی SSL در مورد آن توضیح داده‌ایم.

 

اهمیت امنیت در ایمیل

 

اگر چه امروزه بسیاری از سازمان‌ها برای ارتباطات داخلی خود از اپلیکیشن‌های پیام رسان استفاده می‌کنند، اما همچنان استفاده از ایمیل برایِ ارتباطات مهم، چه در داخل و چه در خارج از سازمان، یک ابزار کاملاً کاربردی و مهم است. به‌عبارت دیگر پیام‌هایی که اطلاعات حساسی دارند، همچنان از طریق ایمیل منتقل می‌شوند. به همین دلیل است که هنوز ایمیل‌ها موردِ حمله‌ی مجرمین سایبری قرار می‌گیرند.

مطابق تحقیقات انجام شده توسط Barracuda، بسیاری از موارد نقص ایمنی، در ابتدا توسط ایمیل‌ها ایجاد شده‌اند. بر اساسِ این تحقیقات مشخص شده است که حدود 74% از کسب و کارها اعتقاد دارند که ایمیل‌ها تأثیر زیادی در شروعِ حملات سایبری دارند و همچنین 78% از آنها نیز از افزایش نقص ایمنی در ایمیل‌ها خبر داده‌اند. همین آمار به تنهایی می‌تواند برای جدی گرفتنِ امنیت ایمیل کافی باشد.

 

S/MIME به تنهایی کافی نیست

 

ممکن است شما قبلاً از S/MIME یا همان گواهی امضای ایمیل نیز استفاده کرده باشید و تصور کنید که صرفاً با استفاده از این گواهی، می‌توانید به امنیت ایمیل‌های خود اطمینان داشته باشید. اما واقعیت این است که استفاده از این گواهی به‌تنهایی کافی نیست و تکیه بر این گواهی به تنهایی نمی‌تواند ایمنی کامل ایمیل‌های شما را تضمین کند. 

به‌عنوان توضیح بیشتر در نظر داشته باشید که گواهی S/MIME روی وب سرور نصب نمی‌شود. در واقع آنها به یک حساب شخصی ارسال می‌شوند. بنابراین اگر چه این گواهی می‌تواند در رمزگذاری ایمیل و ارسال آن به گیرنده کاربردی باشد، اما اگر بخواهید کل ارتباطی را که از طریق سرور ایمیل انجام می‌شود رمزگذاری کنید، استفاده از این گواهی کاربردی نیست.

 

مزایای SSL برای Email Server

 

چرا برای سرور ایمیل به گواهی SSL/TLS نیاز دارید؟

 

 ابتدا بهتر است بدانیم که نبودِ گواهی SSL/TLS بر روی سرور ایمیل چه مشکلات امنیتی را به‌وجود می‌آورد. اولین نکته این است که بدون این گواهی هیچ راهی برایِ تائید اینکه سرور ایمیلی که می‌خواهید با آن ارتباط برقرار کنید همان سرور موردنظرتان است یا خیر، وجود ندارد. این باگ امنیتی می‌تواند منجر به جعلِ یک وب سرور توسط مهاجم سایبری شده و بدین ترتیب امکانِ استخراجِ اطلاعات منتقل شده در این فرآیند، کاملاً محتمل است.

همچنین در نظر داشته باشید که اگر سرور ایمیل شما رمزگذاری نشود، ایمیل‌های صادر شده از طریق سرور شما به‌صورت کاملاً ساده خواهند بود. بدین ترتیب مهاجمین سایبری به‌راحتی می‌توانند یک حمله‌ی MiTM (Man-in-the-Middle) را اجرا کرده، به داده‌های شما دسترسی پیدا کنند و حتی آنها را دستکاری کنند. بدیهی است که این موضوع می‌تواند عواقب امنیتی خطرناکی برای شما به‌دنبال داشته باشد.

اما هنگامی که از گواهی SSL بر روی Mail Server خود استفاده می‌کنید، نه تنها اطلاعات به‌صورت رمزگذاری شده منتقل می‌شوند، بلکه می‌توانید فرآیند احراز هویت را نیز در پروتکل خود اضافه کنید. همچنین هنگامی که شما از SSL استفاده می‌کنید، می‌توانید به‌صورت ایمن وارد سرور ایمیل خود شوید و از ارسال اطلاعات ورود به سرور به‌صورت متن ساده و بدون رمزگذاری جلوگیری کنید. 

 

محدودیت‌های گواهی SSL/TLS در امنیت ایمیل

 

همان‌طور که در قسمت‌های قبلی این مقاله از وب سایت آکادمی SSL نیز توضیح داده شد، گواهی SSL/TLS می‌تواند ایمیل‌های در حال انتقال را به‌صورت رمزنگاری شده درآورد و بدین ترتیب آنها را ایمن‌سازی کند. اما مشکل امنیت برای ایمیل‌های ارسال نشده همچنان برقرار است. به‌عبارت دیگر گواهی SSL/TLS نمی‌تواند ایمیل‌هایی را که بر روی وب سرور قرار دارند، رمزگذاری کند. این موضوع می‌تواند نشان از یک حفره‌ی بزرگ امنیتی باشد و برای رفعِ آن باید راهکاری را پیدا کنیم که هم ایمیل‌های در حال انتقال و هم ایمیل‌هایی که هنوز ارسال نشده و بر روی وب سرور قرار دارند، رمزگذاری شوند.

اگر چه ممکن است حل این چالش اندکی پیچیده به‌نظر برسد، اما راهکارِ آن چندان سخت نیست. برای حل این موضوع تنها کاری که باید انجام دهید این است که علاوه بر داشتن یک گواهی SSL، گواهی S/MIME نیز داشته باشید. در واقع با استفاده از گواهی SSL/TLS ایمیل‌های در حال انتقال شما رمزگذاری می‌شود و با استفاده از S/MIME نیز ایمیل‌های ارسال نشده ایمن‌سازی خواهند شد. 

 

جمع‌بندی

 

امنیت اطلاعات در دنیای امروزی یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که در بستر وب به آن نیاز داریم. علاوه بر وب سایت‌ها، اپلیکیشن‌ها، نرم‌افزارهای پیام رسان و … که به‌صورت روزمره از آنها استفاده می‌کنیم، ایمیل‌ها نیز ابزاری سنتی و البته تأثیرگذار در زندگی ما هستند. هنوز هم بسیاری از ارتباطات ما با استفاده از ایمیل صورت می‌گیرد. به همین دلیل است که امنیت اطلاعات ایمیل‌ها یکی از موارد بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشیم. با توجه به جزئیات مهمی که در این موضوع وجود دارد، در این مقاله از وب سایت آکادمی SSL در موردِ مزایای استفاده از گواهی SSL بر روی میل سرور وب سایت صحبت کرده و نکاتی را که در این مورد باید بدانید، به شما یادآوری نمودیم.

 

سؤالات متداول

 

نقش گواهی SSL در میل سرور چیست؟

با استفاده از این گواهی قادر خواهید بود تا اطلاعات موجود در سرور ایمیل و ایمیل های ارسالی و دریافتی را رمزگذاری نمایید.

 

برای حفظ امنیت ایمیل‌ها چه باید کرد؟

برای این منظور نیاز دارید تا گواهی SSL/TLS و همچنین S/MIME را بر روی سرور ایمیل خود نصب کنید.

 

آیا داشتن گواهی SSL/TLS به تنهایی می‌تواند امنیت ایمیل‌ها را تضمین کند؟

به‌صورت کامل خیر. در این مقاله از وب سایت آکادمی SSL توضیح داده‌ایم که گواهی SSL/TLS نصب شده بر روی میل سرور شما می‌تواند تنها امنیت ایمیل‌های در حال ارسال را تضمین کند. بنابراین برایِ ایمن‌سازی ایمیل‌های ارسال نشده نیز نیاز به گواهی S/MIME خواهید داشت.

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
نویسنده: Ali Safari

دیدگاه‌ها