http status code چیست؟

http status چیست؟

کدهای HTTP Status (وضعیت http) مانند یادداشت‌های کوتاهی از یک سرور هستند که در یک صفحه وب قرار می‌گیرند. آنها در واقع بخشی از محتوای وب‌سایت نیستند، بلکه پیام‌هایی از طرف سرور هستند که در هنگام مشاهده و یا دریافت درخواست‌ها، به شما اطلاع می‌دهند که اوضاع به چه صورتی پیش می‌رود.

به زبان ساده‌تر، هنگامی که از یک وب‌سایت بازدید می‌کنید، مرورگر شما درخواستی را برای بارگیری محتوا به سرور ارسال می‌کند، سرور دستورالعمل‌ها را دریافت و اجرا می‌کند، سپس منابع منطبق را با یک هدر HTTP برمی‌گرداند. در طول این فرایند، سرور چندین پاسخ را به مرورگر برمی‌گرداند که وضعیت نهایی را نشان می‌دهد.

اگر مالک یا توسعه‌دهنده وب‌سایت هستید، درک کدهای وضعیت پروتکل انتقال ابرمتن و استفاده از آنها برای شناسایی مشکلات سایت و به‌حداقل‌رساندن زمان خرابی ضروری است. هنگامی که کدهای HTTP Status ظاهر می‌شوند، ابزاری ارزشمند برای تشخیص و رفع خطاهای پیکربندی وب‌سایت هستند.

در این مقاله از وبسایت آکادمی SSL قصد داریم به معرفی کامل چیستی و کدهای HTTP Status بپردازیم و به این سؤال پاسخ دهیم که کدام کدهای HTTP Status در سئو یک وب‌سایت اهمیت دارند؟ پس در ادامه با ما همراه باشید.

 

کدهای HTTP Status چیست؟

 

هر بار که روی پیوندی کلیک می‌کنید یا یک URL را تایپ می‌کنید و Enter را فشار می‌دهید، مرورگر شما درخواستی را برای سرور وب‌سایتی که می‌خواهید به آن دسترسی پیدا کنید ارسال می‌کند. سرور درخواست را دریافت و پردازش می‌کند و سپس منابع مربوطه را به همراه یک هدر HTTP باز می‌گرداند.

کدهای وضعیت HTTP در سربرگ HTTP به مرورگر شما تحویل داده می‌شود. درحالی‌که هر بار که مرورگر شما یک صفحه وب یا منبعی را درخواست می‌کند، کدهای وضعیت برگردانده شده که اغلب اوقات شما آنها را نمی‌بینید.

معمولاً فقط وقتی مشکلی پیش می‌آید که ممکن است یکی از آنها را در مرورگر خود مشاهده کنید. این روشی است که سرور می‌گوید: «چیزی درست نیست. در اینجا کدی وجود دارد که توضیح می‌دهد چه چیزی اشتباه بوده است

اگر می‌خواهید کدهای وضعیتی را مشاهده کنید که مرورگر شما معمولاً  نشان نمی‌دهد، ابزارهای مختلفی وجود دارد که استفاده از آنها، کار را آسان می‌کند. همچنین افزونه‌های مرورگر برای پلتفرم‌های توسعه‌دهنده مانند کروم و فایرفاکس در دسترس هستند.

HTTP متدهای درخواست را برای نشان‌دادن عمل موردنظر برای یک منبع تعریف می‌کند که هرکدام معنای متفاوتی را پیاده‌سازی می‌کنند، اما دارای برخی ویژگی‌های مشترک مانند امنیت، بی‌توان و ذخیره‌سازی هستند.

 

لیست این متدها عبارت است از:

 

GET – نمایش منبع خاصی را درخواست و تنها داده‌ها را بازیابی می‌کند.

HEAD – پاسخی مشابه با متد GET، اما بدون متن پیام درخواست می‌کند

POST – یک موجودیت را به منبع مشخص شده ارسال می‌کند که اغلب حالت سرور را تغییر می‌دهد.

PUT – همه نمایش‌های منبع را با بار درخواست جایگزین می‌کند.

DELETE – پاسخ مشخص شده را حذف می‌کند.

OPTIONS – گزینه‌های ارتباطی برای منبع را توضیح می‌دهد.

TRACE – یک تست حلقه برگشتی پیام را در مسیر منبع انجام می‌دهد.

PATCH – تغییرات جزئی را در یک منبع اعمال می‌کند.

 

انواع کدهای HTTP Status

 

کدهای وضعیت HTTP بر اساس پاسخ‌های سرور ارسال شده به مرورگر، به پنج دسته مختلف تقسیم می‌شوند که هر دسته محل وقوع خطا و عدد خطای واقعی را مشخص می‌کنند.

 

کد http status 1XX informational

 

 این کلاس نشان می‌دهد که سرور درخواست HTTP ارسال شده توسط مرورگر را دریافت کرده و به روند ادامه می‌دهد. این یک پاسخ موقتی است؛ بنابراین کلاینت با این کد وضعیت مواجه نخواهد شد، زیرا پاسخ نهایی نیست.

کدهای HTTP Status

معنی و مفهوم
100Continue: سرور قسمت اولیه درخواست را دریافت کرده است. پس از پذیرش و پردازش کل محتوا، پاسخ نهایی را ارسال می‌کند.
کلاینت باید به ارسال درخواست باقی‌مانده ادامه داده و کد وضعیت 100 را نادیده بگیرد.
101Switching Protocols: سرور درخواست فیلد هدر Upgrade را درک می‌کند و با تغییر پروتکل، برنامه مطابقت خواهد داشت.
پاسخ تنها در صورتی اتفاق می‌افتد که سرور آن را سودمند بداند.
102Processing: سرور درخواست کامل را دریافت کرده و در حال پردازش آن است. در این مرحله، هیچ پاسخی وجود نخواهد داشت؛ زیرا آن را کامل نکرده است.
103Early Hints: این کد وضعیت همراه با هدر پیوند استفاده می‌شود تا به مرورگر اجازه دهد منابع را از قبل بارگذاری کند. درحالی‌که سرور مشغول آماده‌کردن پاسخ است.

 

کد http status 2XX success

 

 این کلاس نشان می‌دهد که سرور درخواست را دریافت، درک و پردازش کرده است. پس از آن، مرورگر اطلاعات مورد انتظار را می‌پذیرد.

کد های http status
2XX success
معنی و مفوم
200
OK: این کد نشان می‌دهد که درخواست با موفقیت انجام شده است. بااین‌حال، معنای واقعی پاسخ به روش درخواست مورداستفاده بستگی دارد - GET، HEAD، POST، PUT، DELETE، OPTIONS، و TRACE.
201
Created: سرور درخواست را تکمیل کرده است و یک یا چند منبع جدید ایجاد می‌کند. این یک پاسخ معمولی است که پس از یک روش POST یا PUT ارسال می‌شود.
202
Accepted: سرور درخواست پردازش را پذیرفته، اما هنوز تکمیل نشده است. وضعیت غیرمتعهد است و به سرور اجازه می‌دهد تا ارسالی دیگر را بدون نیاز به برقراری ارتباط عامل کاربر تا زمانی که کامل شود، پردازش کند.
203Non-Authoritative Information: این کد به معنای موفقیت‌آمیز بودن درخواست است. بااین‌حال، یک پروکسی تبدیل‌کننده اطلاعات را قبل از ارسال به مرورگر تغییر داده است؛ بنابراین سرور داده‌های واقعی را از یک نسخه محلی یا شخص ثالث جمع‌آوری می‌کند.
204No Content: سرور درخواست را تکمیل کرده است. بااین‌حال، هیچ محتوای اضافی برای ارسال در پاسخ وجود ندارد.
205Reset Content: سرور درخواست را برآورده کرده است و کاربر باید نمای سند را به حالت اولیه بازنشانی کند.
این پاسخ برای پشتیبانی از ورود داده‌ها بر روی یک دفترچه یادداشت، فرم، بوم و... در نظر گرفته شده است.
206Partial Content: سرور این کد وضعیت HTTP را در پاسخ به هدر Range ارسال شده توسط کلاینت در زمانی که فقط بخشی از یک منبع را درخواست می‌کند، ارسال می‌کند.
207Multi-Status: این کد پاسخ وضعیت چندین منبع را نشان می‌دهد. این یک موجودیت HTTP text/sml یا application/xml با عنصر ریشه چند وضعیتی است.
علاوه بر این، سرور ممکن است از این کد در موقعیت‌های موفقیت‌آمیز، جزئی یا شکست استفاده کند.
208Already Reported: این کد وضعیت در داخل یک عنصر پاسخ DAV:propstat استفاده می‌شود تا از شمارش مکرر اعضای داخلی اتصال‌های متعدد به یک مجموعه جلوگیری کند. برای هرکدام، تنها یکی با وضعیت 200 گزارش می‌شود، درحالی‌که دیگران از کد 208 استفاده می‌کنند.
226IM Used: سرور درخواست GET را تکمیل کرده است و پاسخ نشان می‌دهد که یک یا چند نمونه - دست‌کاری بر روی منبع پیاده‌سازی شده است.

 

کد https status 3XX redirection

 

 این کلاس نشان می‌دهد که سرور درخواست را دریافت کرده است، اما محتوای درخواست شده به مکان دیگری منتقل شده است؛ بنابراین کلاینت هدایت خواهد شد.

کد های http status 3XXمعنی و مفهوم
300
Multiple Choices: این کد به کاربر می‌گوید که درخواست دارای چندین پاسخ ممکن است و کاربر باید یکی را انتخاب کند. سرور از کلاینت می‌خواهد که برای انتخاب مناسب‌ترین نمایندگی برای نیازهای خود، در مذاکره واکنشی شرکت کند.
301
Moved Permanently: منبع درخواستی به یک نشانی اینترنتی دائمی جدید منتقل شده است. مراجع جدید به آن باید از یکی از آدرس‌های صفحه موجود در پاسخ استفاده کنند.
پاسخ سرور حاوی یک یادداشت فرامتن با یک پیوند به URL جدید خواهد بود، مگر اینکه کلاینت از روش درخواست HEAD استفاده کند.
302Found (Previously: Moved Temporarily): این کد پاسخ به این معنی است که منبع درخواست شده به طور موقت تحت یک URI متفاوت در دسترس است؛ بنابراین درخواست‌های آتی باید از آدرس فعلی موجود در پاسخ استفاده کنند.
303See Other: سرور این کد پاسخ را می‌فرستد تا کلاینت را با استفاده از روش GET به منبع دیگری هدایت کند.
این وضعیت به این معنی است که سرور مبدأ نمی‌تواند نمایش منبع هدف را از طریق HTTP ارسال کند.
304Not Modified: به کاربر اطلاع می‌دهد که پاسخ تغییر نکرده است؛ بنابراین کلاینت می‌تواند از نسخه ذخیره شده فعلی منبع درخواستی استفاده کند.

305Previously: Use Proxy: سرور از این کد وضعیت به‌خاطر اطلاع کلاینت برای دسترسی به منبع از طریق یک پروکسی و تکرار همان درخواست استفاده می‌کند. پاسخ شامل URI در قسمت Location است.
306Previously: Switch Proxy: در ابتدا، سرور از این کد پاسخ استفاده می‌کرد تا به کلاینت دستور دهد از طریق یک پروکسی مشخص به درخواست‌های بعدی دسترسی پیدا کند.
307Temporary Redirect: سرور این کد وضعیت HTTP را برای هدایت کلاینت به منبع هدف در یک URI دیگر ارسال می‌کند. ازآنجایی‌که موقتی است، احتمالاً کاربر در آینده نیاز به استفاده از آدرس اصلی داشته باشد.
308Permanent Redirect: این کد پاسخ، به معنای این است که منبع درخواستی به طور دائم به یک URI جدید موجود در هدر HTTP منتقل شده است.

 

کدهای http status 4XX client error

 

 این کلاس نشان می‌دهد که سرور نمی‌تواند درخواست را به دلیل یک خطا از سمت کلاینت مانند یک صفحه در دسترس، نحو نامناسب، یا مشکل مجوز تکمیل کند. پاسخ توضیح می‌دهد که آیا این یک مسئله موقتی یا دائمی است.

کد های http status 4xxمعنی و کاربرد
400Bad Request: سرور به دلیل خطای سمت کلاینت، مانند نحو نامعتبر یا مسیریابی فریبنده، درخواست را تکمیل نکرده است. در این شرایط، کلاینت باید درخواست را اصلاح کند.
401Unauthorized: این پاسخ HTTP به این معنی است که سرور درخواست را پردازش نکرده است، زیرا اعتبار تأیید، اعتبار کاربر معتبری ندارد. معمولاً سرور این وضعیت را با یک فیلد هدر WWW-Authenticate ارسال می‌کند که حاوی اطلاعاتی در مورد نحوه دسترسی به آن است.
402Payment Required: این کد خطا یک پاسخ غیراستاندارد است که برای استفاده در آینده رزرو شده است. در ابتدا قرار بود در سیستم‌های پرداخت دیجیتال پیاده‌سازی شود. بااین‌حال، به‌ندرت مورد استفاده قرار می‌گیرد و هیچ کنوانسیون استانداردی آن را تنظیم نمی‌کند.
403Forbidden: این پاسخ HTTP به این معنی است که سرور مبدأ درخواست را درک کرده، اما از انجام آن خودداری کرده است.
404Not Found: کد وضعیت 404 یک اتفاق معمولی است. این نشان می‌دهد که سرور مبدأ نمی‌تواند منبع درخواستی را پیدا کند و هیچ آدرسی برای ارسال تنظیم نشده است.
405Method Not Allowed: این کد وضعیت به این معنی است که وب سرور مبدأ روش درخواست را تشخیص می‌دهد، اما منبع از آن پشتیبانی نمی‌کند. پاسخ یک فیلد هدر Allow را نشان می‌دهد که حاوی لیستی از روش‌های پشتیبانی شده منبع است.
406Not Acceptable: سرور زمانی این پاسخ نامعتبر را ارسال می‌کند که هیچ محتوایی را برای معیارهای ارائه شده توسط کاربر مطابق با هدرهای Accept دریافت شده با درخواست پیدا نکند.
407Proxy Authentication Required: سرور این کد را هنگام استفاده از پروکسی نمایش می‌دهد. کلاینت برای دسترسی به منبع درخواستی باید اعتبار احراز هویت معتبر ارائه کند.

408Request Timeout: این کد وضعیت به این معنی است که سرور پیام درخواست کامل را در دوره زمانی دریافت نکرده است. معمولاً پاسخ شامل گزینه اتصال نزدیک می‌شود.
برای حل آن، کلاینت ممکن است درخواست را بدون تغییر تکرار کند.
409Conflict: سرور نمی‌تواند درخواست را به دلیل تداخل با منبع انجام دهد. اطلاعات مربوط به مشکل را نمایش می‌دهد تا مشتری بتواند آن را برطرف کند و ارسال را مجدداً ارسال کند.
410
Gone: این کد وضعیت به این معنی است که منبع به طور دائم در دسترس نیست و هیچ آدرسی برای ارسال وجود ندارد. هنگامی که صفحه‌ای این پیام را نمایش می‌دهد، موتورهای جستجو آن را به طور کامل از فهرست حذف می‌کنند.
411Length Required: این کد پاسخ نشان می‌دهد که سرور درخواست را رد کرده است، زیرا به یک فیلد سرصفحه Content-Length تعریف شده نیاز دارد.
412Precondition Failed: این کد وضعیت به این معنی است که سرور نتوانسته یک یا چند پیش‌شرط مشخص شده در فیلدهای سرصفحه درخواست را برآورده کند.
413Payload Too Large: درخواست بیش از حد بزرگ است و سرور از پردازش آن امتناع می‌کند.
414URI Too Long: URI درخواست خیلی طولانی است و سرور از تفسیر آن امتناع می‌کند.

415Unsupported Media Type: این کد پاسخ نشان می‌دهد که سرور درخواست را رد می‌کند، زیرا منبع از یک قالب رسانه پشتیبانی نشده استفاده می‌کند. این مشکل ممکن است به دلیل نوع محتوا، رمزگذاری محتوا یا بازرسی مستقیم داده‌ها رخ دهد.
416Range Not Satisfiable: این کد وضعیت نشان می‌دهد که سرور نمی‌تواند مقدار مشخص شده در قسمت هدر Range درخواست را برآورده کند. ممکن است به این دلیل رخ دهد که منبع شامل محدوده نیست یا مقدار آن نامعتبر است.
417Expectation Failed: سرور ورودی زمانی این کد پاسخ را می‌دهد که نتواند الزامات نشان‌داده‌شده در قسمت Expect request-header را برآورده کند.
418Previously: I’m a Teapot: برخی از وب‌سایت‌ها از این کد وضعیت برای پاسخ به درخواست‌هایی استفاده می‌کنند که نمی‌خواهند رسیدگی کنند.
421Misdirected Request: این کد وضعیت به این معنی است که کلاینت ارسالی را به سروری ارسال کرده است که نمی‌تواند پاسخی برای ترکیب طرح و اختیار موجود در درخواست -URI ارائه دهد.

422Unprocessable Entity: این پاسخ به معنی این است که مشتری درخواست را به‌درستی ارسال کرده است، اما سرور به دلیل خطاهای معنایی و سایر مسائل نمی‌تواند ارسال را پردازش کند.
423Locked: این وضعیت HTTP به این معنی است که منبع روش درخواست قفل شده است. پاسخ سرور معمولاً حاوی کد پیش‌شرط یا پس شرط است، مانند lock-token-submitted یا no-conflicting-lock.
424Failed Dependency: این پاسخ بیان می‌کند که درخواست شکست خورد، زیرا به عمل دیگری بستگی داشت که آن نیز ناموفق بود.

425Too Early: سرور این کد را می‌فرستد تا نشان دهد که از پردازش درخواستی که ممکن است دوباره پخش شود امتناع می‌کند.
426Upgrade Required: این کد وضعیت بیان می‌کند که سرور از انجام درخواست خودداری می‌کند، مگر اینکه کلاینت به پروتکل دیگری ارتقا یابد.

428Precondition Required: این کد وضعیت بیان می‌کند که سرور مبدأ به یک درخواست مشروط نیاز دارد تا اطمینان حاصل شود که کلاینت با نسخه‌های صحیح کار می‌کند.

429Too Many Requests: خطای 429 نشان می‌دهد که مشتری در یک‌زمان درخواست‌های زیادی ارسال کرده است. سرور شرایط را توضیح می‌دهد و یک هدر Retry-After ارائه می‌کند که به کاربر اطلاع می‌دهد قبل از درخواست دیگر چه مدت باید منتظر بماند.

431Request Header Fields Too Large: این کد وضعیت زمانی اتفاق می‌افتد که سرصفحه‌های درخواست خیلی بزرگ باشند و سرور از پردازش آنها امتناع کند. برای رفع خطای 431، کلاینت ممکن است نیاز داشته باشد که اندازه درخواست را قبل از ارسال مجدد آن کاهش دهد.

451Unavailable for Legal Reasons: این کد پاسخ زمانی اتفاق می‌افتد که کلاینت منبعی را درخواست کند که به دلایل قانونی حذف شده است، مانند سایت یا صفحه مسدود شده.

 

کد‌ های http status 5XX server error

 

 خطای سرور 5XX – این کلاس نشان می‌دهد که سرور با خطا مواجه شده است و نمی‌تواند یک درخواست معتبر را پردازش کند. پاسخ وضعیت را توصیف کرده و مشخص می‌کند که آیا این یک مشکل موقتی است یا دائمی.

کد های http status 5xxمعنی و مفهوم
500Internal Server Error: خطای HTTP 500 نشان می‌دهد که سرور با مشکل غیرمنتظره‌ای مواجه شده است که مانع از انجام درخواست شده است. گاهی اوقات، مدیران این کد را با اطلاعات بیشتر در مورد مشکل وارد می‌کنند تا دیگر تکرار نشود.

501Not Implemented: این کد وضعیت زمانی رخ می‌دهد که سرور از عملکرد مورد نیاز برای تکمیل درخواست پشتیبانی نمی‌کند. تنها روش‌هایی که سرورها برای پردازش مورد نیاز هستند HEAD و GET هستند.
502Bad Gateway: درگاه یا سرور پروکسی زمانی که در تلاش برای انجام درخواست پاسخ نامعتبر دریافت می‌کند؛ این کد وضعیت را می‌دهد. اگر سایت شما خطای 502 را نشان می‌دهد، ممکن است مجبور شوید برای رفع آن با میزبان وب خود تماس بگیرید.
503Service Unavailable: این کد وضعیت به این معنی است که سرور نمی‌تواند به دلیل اضافه‌بار موقت یا تعمیر و نگهداری برنامه‌ریزی‌شده به درخواست رسیدگی کند.
504Gateway Timeout: درگاه یا سرور پراکسی زمانی این کد وضعیت را ارسال می‌کند که پاسخی به‌موقع از سرور بالادستی برای تکمیل درخواست دریافت نکرده باشد.
505HTTP Version Not Supported: سرور زمانی این کد را می‌دهد که از نسخه HTTP استفاده شده در درخواست پشتیبانی نمی‌کند. پاسخ توضیح می‌دهد که چرا آن نوع کار نمی‌کند و پروتکل‌های قابل قبولی را ارائه می‌دهد.
506Variant Also Negotiates: این کد وضعیت بیان می‌کند که سرور با یک خطای پیکربندی داخلی مواجه است. این زمانی اتفاق می‌افتد که منبع نوع انتخاب‌شده برای شرکت در مذاکره محتوای شفاف پیکربندی شده باشد.
507Insufficient Storage: این کد پاسخ بیان می‌کند که این روش نمی‌تواند روی منبع کار کند، زیرا سرور قادر نیست نمایش لازم برای تکمیل درخواست را ذخیره کند.
508Loop Detected: سرور زمانی که یک عملیات را خاتمه می‌دهد؛ این پاسخ را ارسال می‌کند، زیرا یک حلقه بی‌نهایت با Depth: infinity رخ‌داده که نشان می‌دهد کل فرایند شکست‌خورده است.
510Not Extended: این کد وضعیت نشان می‌دهد که سرور برای انجام درخواست به افزونه‌های بیشتری نیاز دارد؛ بنابراین، باید تمام اطلاعات لازم را پس می‌فرستاد تا کلاینت بتواند درخواستی طولانی صادر کند.
511Network Authentication Required: این پاسخ نشان می‌دهد که مشتری برای دسترسی به شبکه باید احراز هویت شود. همچنین شامل پیوندی است که کاربر می‌تواند اعتبار خود را ارسال کند.
این وضعیت مشکلات امنیتی ناشی از پورتال‌های اسیر نرم‌افزار را کاهش می‌دهد.

 

چگونه کد HTTP Status صفحه را بررسی کنیم؟

 

کدهای وضعیت 1XX و 2XX به‌ندرت برای کاربران قابل‌مشاهده است. آنها فقط زمانی که مشکلی پیش بیاید؛ کدهای پاسخ 3XX، 4XX یا 5XX را در مرورگر نمایش داده می‌شوند. بااین‌حال، برخی از ابزارها مانند کنسول جستجوی Google، WebSniffer و Inspect Element به شما کمک می‌کنند کدهای وضعیت پاسخ صفحه را مشاهده کنید.

به‌عنوان‌مثال، می‌توانید کدهای 200 و 304 صفحه را با استفاده از Chrome’s Inspect Element مشاهده کنید. کافی است در هر نقطه از صفحه راست کلیک کرده و Inspect را انتخاب کنید. سپس در منوی بالا Network را انتخاب کنید.

عکس 1

با استفاده از WebSniffer، می‌توانید صفحه HTTP Request Header را با انتخاب نوع درخواست – GET، POST، یا HEAD – و عامل کاربر بررسی کنید. این امر به شما امکان می‌دهد تا چگونگی بارگذاری صفحه در مرورگرهای مختلف یا حتی Googlebot را مشاهده کنید.

 

اهمیت HTTP Status Codes در سئو

 

ربات‌های موتور جستجو در حین بررسی سایت شما، همه کدهای HTTP status را ثبت می‌کنند و از این اطلاعات برای تعیین سلامت و رتبه‌بندی آن استفاده می‌کنند. از جمله مهم‌ترین این کدها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

کد 200 Ok و سئو

 

این کد وضعیت نشان می‌دهد که صفحه برای خزنده‌ها و بازدیدکنندگان به‌درستی کار می‌کند. دریافت این پاسخ به شما اطمینان می‌دهد که صفحه ارزش پیوند را به URLهای لیست شده در آن ارسال می‌کند.

 

کد 301 Moved Permanently و سئو

 

این کد به این معنی است که بازدیدکنندگان و ربات‌ها برای همیشه به URL دیگری هدایت می‌شوند. صاحبان وب هنگام انتقال، تغییر دامنه یا ادغام دو وب‌سایت از این کد وضعیت استفاده می‌کنند، زیرا ارزش پیوند به آدرس جدید منتقل می‌شود.

 

کد Not Found 404 و سئو

 

این کد وضعیت ممکن است بر سئوی وب‌سایت شما تأثیر منفی بگذارد. اگر صفحه‌ای خطای 404 را برگرداند، موتورهای جستجو آن را ایندکس نمی‌کنند. علاوه بر این، حتی اگر دارای لینک‌های خارجی باشد که به آن اشاره می‌کنند، دیگر ارزش پیوند را به صفحه نمی‌دهند. به همین دلیل، شما باید فوراً این مشکل را برطرف کنید.

اگر یک صفحه معتبر با ترافیک زیاد 404 را برمی‌گرداند، یک تغییر مسیر 301 به مرتبط‌ترین صفحه ایجاد کنید. بااین‌حال، اگر صفحه را عمداً حذف کرده‌اید؛ باید از یک صفحه سفارشی 404، همان‌طور که توسط راهنمای کنسول جستجوی گوگل پیشنهاد شده؛ استفاده کنید.

 

5XX Server Errors و سئو

 

این کدهای وضعیت روند خزیدن را کند می‌کنند. به‌خصوص اگر سایت دارای URLهای فردی زیادی باشد که خطای 5XX را برمی‌گرداند.

در نتیجه، الگوریتم‌های موتورهای جستجو ممکن است سایت شما را بی‌کیفیت در نظر بگیرند. آنها در نهایت صفحات را از فهرست خارج می‌کنند؛ بنابراین شما ارزش و رتبه لینک را از دست خواهید داد.

 

مقاله پیشنهادی: تاثیر گواهی ssl در سئو

 

جمع‌بندی

 

کدهای HTTP Status پیام‌های مهمی هستند که از سرور وب‌سایتی که می‌خواهید به آن دسترسی داشته باشید، ارسال می‌شوند. برخی از این کدها قابل مشاهده نیستند و برخی دیگر برای نشان‌دادن مشکل در مرورگر نمایش داده می‌شوند.

کدهای HTTP Status برای صفحات شما ممکن است برای کاربران شما مهم نباشد. بااین‌حال، این کدها برای سئو و وب‌سایت فوق‌العاده مهم هستند. کدهای وضعیت به شما می‌گویند وقتی مرورگرها سعی می‌کنند با وب‌سایت شما اتصال برقرار کنند، چه اتفاقی می‌افتد. در واقع HTTP Status نشان می‌دهند که چه زمانی همه چیز درست پیش می‌رود و چه زمانی همه چیز اشتباه می‌شود. همچنین این کدها برای گوگل بسیار مهم هستند و برای سئو وب‌سایت اهمیت بسیار بالایی دارند.

 

سوالات متداول

 

1- آیا هر بار که خطای وب‌سایت رخ می‌دهد، کد وضعیت HTTP را مشاهده می‌کنیم؟

بله هر زمان که وب‌سایت شما با خطا مواجه شود، یک کد وضعیت HTTP ظاهر می‌شود. تنها زمانی این کدهای مشاهده نمی‌شوند که بین سرور و مرورگر قرار داده شود یا کلاینت از متد console.clear() استفاده کند.

2- چند کد وضعیت HTTP وجود دارد؟

بر اساس رجیستری IANA، کدهای وضعیت از 100 تا 599 متغیر است. بااین‌حال، تنها 63 مورد از آنها به طور رایج استفاده می‌شود. 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
نویسنده: Ali Safari

دیدگاه‌ها