تفاوت گواهی SSL رایگان و پولی

مقایسه ssl رایگان و پولی

استفاده از وب سایت‌ها امروزه برای توسعه‌ی کسب و کارها و همچنین برای برندسازی شخصی مورد استفاده‌ی بسیار قرار می‌گیرد. برای داشتن یک وب سایت موضوعات بااهمیت زیادی وجود دارد. یکی از این موضوعات مهم، امنیت اطلاعات کاربران است. برای در نظرگرفتن این موضوع در یک وب سایت، باید از پروتکل امن HTTPS در وب سایت استفاده شود. نصب گواهی SSL رایگان یا پولی همان راهکاری است که باعث می‌شود تا بتوانید از این پروتکل بر روی وب سایت خود استفاده کنید. اما اگر تصمیم بگیرید که این گواهی را تهیه کنید، احتمالاً با انواع رایگان و پولی این گواهی روبرو شده‌اید. در این مقاله از وب سایت آکادمی SSL می‌خواهیم تفاوت این دو نوع از گواهی SSL را بیشتر توضیح دهیم.

 

معرفی پروتکل Https در گواهی SSL رایگان و پولی

 

در دنیای واقعی، انجام هر کاری بر اساسِ یک سری قواعد و قوانین خاص امکان‌پذیر است. هنگامی که می‌خواهید گواهینامه‌ی رانندگی بگیرید، باید آزمون آیین‌نامه بدهید، پس از آن در آزمون شهری شرکت کنید و در صورت قبول شدن در این آزمون‌ها است که می‌توانید گواهینامه‌ی خود را دریافت کنید.

در دنیای وب نیز اوضاع به همین ترتیب است. انتقال اطلاعات اساسی‌ترین مفهومی است که در اینترنت وجود دارد. هنگامی که می‌خواهید به یک وب سایت متصل شوید و یا از آن استفاده کنید، باید دیتاهایی را به مرورگر خود ارائه کنید، مرورگر این اطلاعات را به سروری که اطلاعات وب سایت در آن قرار گرفته است ارسال می‌کند، پاسخ سرور به این درخواست مجدداً به سمت مرورگر ارسال می‌شود و حالا شما می‌توانید نتیجه‌ی درخواست خود را در مرورگر مشاهده کنید. می‌بینید؟ همه چیز در اینترنت بر اساسِ انتقال اطلاعات است.

این انتقال اطلاعات نیز قواعد و قوانینی دارد که به آن پروتکل گفته می‌شود. اولین پروتکل اینترنت در سال 1990 توسط «تیم برنرزلی» اختراع و به دنیا معرفی شد. بر اساسِ این پروتکل بود که بسیاری از وب سایت‌ها متولد شدند. اما مدت زمان زیادی از رونمایی این پروتکل نگذشته بود که مشکلات امنیتی آن مشخص شد.

موضوع از این قرار بود که اطلاعاتی که با استفاده از پروتکل انتقال ابرمتن بین کلاینت و سرور منتقل می‌شد، فاقد هیچ‌گونه رمزگذاری داده بود. این باعث می‌شد که هکرها بتوانند به این اطلاعات دسترسی پیدا کرده و به‌راحتی آنها را بخوانند. حالا فرض کنید شما قرار است از یک فروشگاه اینترنتی که از پروتکل HTTP استفاده می‌کند، یک خرید انجام دهید. برای این منظور باید اطلاعات حساس بانکی‌تان را در این وب سایت وارد کنید و حالا دیگر می‌دانید که ممکن است هکرها به این اطلاعات دسترسی پیدا کرده و از آن سوء استفاده کنند.

برای حل این مشکل، پروتکل HTTPS توسط متخصصین وب طراحی و معرفی شد. با استفاده از این پروتکل، تمامی اطلاعات بین Client و Server، به‌صورت رمزنگاری شده رد و بدل می‌شود. برای اینکه وب سایت از این پروتکل استفاده کند، باید یک گواهی SSL بر روی وب سایت نصب شود. 

مقاله پیشنهادی : معنی https

اگر وب سایت‌های مختلف را برای تهیه‌ی گواهی SSL معتبر جستجو کرده باشید، احتمالاً متوجه شده‌اید که این گواهی‌ها هم به‌صورت رایگان و هم به‌صورت پولی در دسترس است. اما این دو نوع گواهی چه تفاوتی با هم دارند؟ در ادامه‌ی این مقاله از وب سایت آکادمی SSL قصد داریم تا این تفاوت را بر اساسِ مشخصاتِ مختلف بررسی کنیم.

 

استفاده از گواهی SSL رایگان برای چه وب سایت‌هایی مناسب است؟

 

به‌صورت مختصر، گواهی SSL رایگان بیشتر برای وب سایت‌هایی که رمزگذاری داده در آنها مهم است، اما حیاتی نیست، بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. به‌عنوان نمونه وبلاگ‌ها و همچنین برخی از وب سایت‌های شخصی می‌توانند به‌عنوان مشتریان این نوع از گواهی باشند. زیرا در گواهی SSL رایگان، هم رمزگذاری اطلاعات انجام می‌شود و هم نماد قفل در ابتدای URL نشان داده می‌شود. با این حال برخی از ویژگی‌های کلیدی که در گواهی SSL پولی وجود دارد، در نوعِ رایگان آن قرار نگرفته است.

به‌عنوان نمونه، یک نمونه از گواهی SSL غیر رایگان که به گواهی SSL ov معروف است، علاوه بر اینکه رمزگذاری داده‌ها را انجام می‌دهد، همچنین قانونی بودن کسب و کار شما را نیز تائید می‌کند. بدین ترتیب اعتماد کاربران وب سایت به کسب و کار شما بیشتر خواهد شد. این چیزی است که در گواهی SSL رایگان وجود ندارد. همچنین در نظر داشته باشید که گواهی SSL غیر رایگان اعتبار طولانی‌تری دارند و همچنین دارای سیستم پشتیبانی و گارانتی نیز هستند. در این موارد توضیحات بیشتری را در ادامه‌ی همین مقاله از وب سایت آکادمی SSL ارائه خواهیم کرد.

نتیجه‌ای که تا این قسمت می‌توان گرفت این است که اگر وب سایت شما شخصی است و یا اطلاعات مهمی در آن جابه‌جا نمی‌شود، احتمالاً استفاده از گواهی رایگان SSL برای شما یک گزینه‌ی مناسب است. اما اگر در وب سایتتان خدماتی مانند فروش اینترنتی ارائه می‌کنید و یا یک کسب و کار ثبت شده و قانونی دارید، استفاده از خدمات SSL پولی با توجه به نکاتی که عنوان شد، برای شما گزینه‌ی مناسب‌تری است.

 

انواع SSL پولی 

 

در ادامه تفاوت‌های میانِ گواهی SSL رایگان و پولی را به‌صورت تخصصی‌تر توضیح داده‌ایم.

 

تفاوت ssl رایگان و پولی

 

 

تفاوت احراز هویت و اعتبارسنجی در گواهی SSL رایگان و پولی

 

همان‌طور که در بالا نیز اشاره شد، تمامی گواهی‌های SSL/TLS، چه از نوع رایگان و چه از نوع پولی، عملیات رمزگذاری اطلاعات را انجام می‎دهند. بدین ترتیب هشدار نا ایمن بودن وب سایت برای کاربر به نمایش درنخواهد آمد و همچنین نمادِ قفل در ابتدای آدرس وب سایت نشان داده خواهد شد.

ممکن است این موضوع به‌نظر عالی باشد. اما موضوع این است که رمزگذاری اطلاعات تنها نیمی از چیزی است که از گواهی SSL انتظار دارید. موضوع بعدی، اعتبارسنجی و احراز هویت است. از این نظر نیز تمامی گواهی‌های SSL رایگان، اگر از منبع معتبری تهیه شده باشند، اعتبار دامنه را تائید می‌کنند. به‌عبارت دیگر تمامی این گواهی‌ها ثابت می‌کنند که فردی که گواهی را بر روی وب سایت نصب کرده است، به دامین دسترسی از نوع Admin دارد. اما در عین حال هیچ‌گونه تائید قانونی بودن سازمان توسط این نوع از گواهی‌ها انجام نمی‌شود. بنابراین تمامی افراد می‌توانند برای وب سایتی که قانونی بودن کسب و کار آن مشخص نیست، یک گواهی SSL رایگان درخواست کنند و بدین ترتیب به ظاهر آن را «ایمن» کنند.

تنها گواهی‌‎های SSL OV و گواهینامه SSL EV است که قانونی بودن شرکت را تائید می‌کنند. به‌عبارت دیگر با توجه به اینکه برای دریافت این گواهی‌ها، باید مدارک ثبتی شرکت خود را به سازمان صادر کننده‌ی گواهی SSL نشان دهید، روندِ دقیق‌تری برای اعتبارسنجی در پیش گرفته می‌شود. به همین دلیل است که گواهی EV یا Extended Validation اغلب در وب سایت‌های بسیار معتبر مانند بانک‌های بین‌المللی، ارائه دهندگان خدمات مالی، شرکت‌های Fortune 500 و نیز Global 2000 مشاهده می‌شود.

 

پشتیبانی 24 ساعته در 7 روز هفته با گواهی SSL پولی

 

اگر یک کسب و کار آنلاین داشته باشید، ایجاد مشکل در گواهی SSL/TLS می‌تواند آثار مخربی بر روی کسب و کار شما داشته باشد. به‌عنوان مثال فرض کنید دقیقاً در وسطِ یک کمپین فروش هستید و حالا گواهی SSL شما دچار مشکل شده است. بدیهی است که شما برای اجرای این کمپین فروش تبلیغات گسترده‌ای را اجرا کرده‌اید و حالا ممکن است تمامی زحمات شما بر باد رود. اما اگر یک گواهی SSL پولی را بر روی وب سایت خود نصب کرده باشید، می‌توانید از خدمات 24 ساعته در تمامی روزهای هفته استفاده کنید. این موضوعی است که در گواهی SSL رایگان وجود ندارد.

 

مدت زمان اعتبار بیشتر گواهی SSL پولی

 

یکی دیگر از موضوعات، مدت زمان اعتبار گواهی SSL است. در نظر داشته باشید که گواهی SSL رایگان بین 30 تا 90 روز اعتبار دارد و پس از انقضای این مدت باید مجدداً یک گواهی دیگر را بر روی وب سایت خود نصب کنید. اما گواهینامه‌های SSL پولی معمولاً به‌صورت یک ساله صادر می‌شوند.

 

ضمانت دریافت خسارت در گواهی SSL پولی

 

در صورتی‌که به‌دلیل مشکلات گواهی SSL کسب و کارِ شما دچار خسارت شود، می‌توانید از شرکت صادر کننده‌ی گواهی ادعای خسارت کنید. در این‌صورت رقمی بین 10 هزار تا 2 میلیون دلار به‌عنوان جبران خسارت به شما پرداخت خواهد شد. توجه داشته باشید که این موضوع فقط در صورتی‌که از گواهی SSL پولی استفاده کرده باشید و آن را از یک شرکت معتبر خریداری کرده باشید امکان‌پذیر است. سقف تضمین پرداخت خسارت نیز در قرارداد منعقد شده درج گردیده است.

 

نمادهای اطمینان اضافی در گواهی SSL پولی

 

همان‌طور که قبلاً نیز توضیح داده شد، وقتی یک وب سایت از گواهی SSL رایگان استفاده می‌کند، فقط نماد قفل در کنارِ URL نشان داده می‌شود. اما اگر از گواهی SSL OV استفاده کنید، نامِ شرکت شما در توضیحات گواهی نیز درج خواهد شد. در مرتبه‌ی بالاتر، وقتی گواهی SSL EV را بر روی وب سایت خود نصب کنید، نام شرکت شما در یک کادر سبز رنگ در ابتدای URL نشان داده خواهد شد. در اینصورت کاربران اعتماد بسیار بالایی را به وب سایت و کسب و کار شما پیدا خواهند کرد.

مقاله پیشنهادی : تفاوت گواهی‌های SSL با یکدیگر

جمع‌ بندی

 

امروزه استفاده از وب سایت برای تمامی کسب و کارها به یک موضوع ضروری تبدیل شده است. علاوه بر داشتنِ یک وب سایت، حالا دیگر نصب یک گواهی معتبر SSL نیز به یکی از الزامات برای وب سایت‌ها تبدیل شده است. اگر در وب سایت‌های مختلف برایِ دریافت گواهی SSL جستجو کرده باشید، احتمالاً با انواع مختلفی از گواهی‌های رایگان و غیر رایگان SSL نیز مواجه شده‌اید. اما کدام یک از این گواهی‌ها برای وب سایت شما مناسب است؟ ما در این مقاله از وب سایت آکادمی SSL به بررسی تفاوت‌های میان گواهی SSL رایگان و پولی پرداختیم. با مطالعه‌ی این مقاله می‌توانید نوع گواهی موردنیاز وب سایت خود را شناخته و پس از آن برای دریافت گواهی اقدام کنید.

 

سؤالات متداول

 

شباهت گواهی SSL رایگان با پولی  چیست؟

این 2 گواهی در حالت کلی تائید می‌کند که وب سایت شما از پروتکل امنِ HTTPS در انتقال اطلاعات استفاده می‌کند.

 

گواهی SSL پولی OV چه ویژگی‌هایی دارد؟

این گواهی علاوه بر رمزگذاری اطلاعات، مالکیت دامنه و همچنین قانونی بودن سازمان یا شرکت شما را نیز در سطح پایه تائید می‌کند.

 

گواهی SSL EV پولی چه ویژگی‌هایی دارد؟

این گواهی علاوه بر رمزگذاری اطلاعات، مالکیت دامنه و همچنین قانونی بودن سازمان یا شرکت شما را نیز در سطح بسیار بالایی تائید خواهد کرد.

 

گواهی SSL رایگان برای وب سایت من مناسب‌تر است یا نوعِ پولی آن؟

این کاملاً بستگی به نوعِ وب سایت و همچنین کسب و کار شما دارد. با مطالعه‌ی این مقاله می‌توانید پاسخ این سؤال را به‌صورت کامل دریافت کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]
نویسنده: Ali Safari

دیدگاه‌ها