نحوه مشاهده گواهی SSL در مرورگرهای مختلف

نحوه مشاهده گواهی ssl در مروگرها

امروزه استفاده از HTTPS با رشد خیره‌کننده‌ای روبرو بوده است و به لطف گواهینامه‌های SSL کاربران می‌دانند که یک سایت چه زمانی ایمن است و چه زمانی امن نیست. حتی ممکن است برخی بخواهند با مشاهده جزئیات گواهی SSL سایت، قدمی فراتر بردارند. اما چگونه گواهی SSL را در هر وب‌سایتی را بررسی کنیم؟ برای مشاهده گواهینامه SSL در هر وب‌سایت، تنها کاری که باید انجام دهید این است که دو مرحله ساده زیرا را دنبال کنید.

ابتدا بررسی کنید که آیا آدرس وب‌سایت با HTTPS شروع می‌شود یا خیر. در آدرس‌هایی که https وجود دارد، آن وب‌سایت دارای گواهینامه SSL است. در مرحله دوم روی نماد قفل در نوار آدرس کلیک کنید تا تمام اطلاعات دقیق مربوط به گواهی را بررسی کنید.

این مراحل بسیار ساده به نظر می‌رسد، اما این فرایند برای هر مرورگری متفاوت است. اگر از آن دسته از کاربرانی هستید که می‌خواهید جزئیات گواهینامه SSL را در کروم، فایرفاکس، سافاری، اینترنت اکسپلورر یا Edge مشاهده کنید، پیشنهاد می‌کنیم که به خواندن این مقاله از آکادمی SSL ادامه دهید تا به‌صورت کامل و مرحله‌به‌مرحله با نحوه مشاهده آن آشنا شوید.

 

آشنایی با SSL

 

از سیستم‌های ساده تحویل محتوا گرفته تا فضاهای کاری پیچیده و تأمین مالی، اینترنت تقریباً برای هر جنبه‌ای از زندگی روزمره ما چیزی برای ارائه دارد. کسب‌وکارها در سراسر جهان به طور فزاینده‌ای در حال گذر از تحولات دیجیتال هستند. داده‌هایی که قبلاً در فایل‌های حجیم ذخیره و قفل شده بودند، امروزه به‌راحتی از طریق اینترنت در دسترس هستند. اما این بدان معنا نیست که از حساسیت کمتری برخوردارند یا ماهیت محرمانه بودن خود را از دست می‌دهند. به‌خصوص داده‌هایی که شامل اطلاعات خصوصی و اطلاعات مالی شما می‌شوند باید با اقدامات امنیتی قوی محافظت شوند.

گواهی SSL که در معنای کلمه مخفف عبارت (Secure Sockets Layer) است، یک گواهینامه دیجیتال برای وبسایت ها می باشد که با نصب آن، پروتکل HTTPS فعال می شود. تبدیل پروتکل http به https با استفاده از گواهی اس اس ال، باعث می شود تا تمامی ارتباطات از جمله : ارسال داده ها در محیط سایت، بصورت رمزگذاری شده (encryption) باشد. آخرین ورژن SSL در سال 1995 منتشر شده و امروزه از واژه TLS به جای آن نیز استفاده می شود.

گواهی SSL به‌عنوان کلید عمومی وب‌سایت عمل و هویت و اطلاعات آن را تأیید می‌کند تا آن را به‌عنوان یک سایت معتبر تأیید کند. کلید خصوصی، ایمن نگه داشته می‌شود، درحالی‌که هر دستگاه یا درخواست API که برای دسترسی به سایت تلاش می‌کند، باید برای تأیید هویت سایت به کلید عمومی اشاره کند. گواهینامه‌های SSL فقط توسط مقامات گواهی معتبر (CA) صادر می‌شود.

گواهی SSL همچنین با پروتکل TLS، به عنوان یک پروتکل امنیتی پیشرفته مورد استفاده در SSL توسط بیشتر مرورگرها و سایت های مدرن مورد استفاده قرار می‌گیرد. هر اتصالی که به یک وب‌سایت دارای TLS/SSL فعال می شود، رمزگذاری شده است.

 

اهمیت گواهی SSL

 

با بررسی گواهینامه SSL صادر شده توسط وب‌سایتی که می‌خواهید به آن دسترسی داشته باشید، به‌راحتی می‌توانید از ایمن بودن اتصال خود مطلع شوید. توصیه می‌شود که فقط با وب‌سایت‌هایی که دارای گواهی SSL هستند، ارتباط برقرار کنید و اطلاعات خود را به آنها ارائه دهید.

اما چگونه انتقال امن ابر متن را بررسی کنیم؟ یک راه آسان برای بررسی اینکه آیا سایتی از گواهینامه‌های SSL استفاده می‌کند وجود دارد. هر سایتی که از سیستم گواهی SSL استفاده می‌کند، مشخص‌کننده پروتکل HTTPS را در آدرس وب‌سایت خود خواهد داشت.

درحالی‌که HTTP مخفف HyperText Transfer Protocol است، S بخش امنیتی ارائه شده توسط SSL را اضافه می‌کند؛ بنابراین با بررسی این دو مورد می‌توانید بررسی کنید که آیا سایت ایمن است یا خیر. همچنین می‌توانید با کلیک بر روی نماد قفل در نوار آدرس برنامه مرورگر خود، اطلاعات دقیقی در مورد امنیت سایت دریافت کنید. در مقاله HTTP چیست، به بررسی عمیق تری در باره این پروتکل پرداخته ایم.

خب اکنون که به درک عمیقی از این گواهینامه های امنیتی دست پیدا کردید و با ضرورت آن آشنا شدید، در ادامه به بررسی نحوه مشاهده گواهی SSL در مرورگرهای مختلف می‌پردازیم.

 

نحوه مشاهده جزئیات گواهی SSL در Chrome (نسخه 60+)

 

قبل از نسخه 55، کاربران به‌راحتی می‌توانستند جزئیات SSL را در مرورگر کروم مشاهده کنند. تنها کاری که آنها باید انجام می‌دادند این بود که روی قفل سبزرنگ کلیک کنند. اما به هر دلیلی، این مورد در کروم 55 حذف شد و بسیاری از کاربران با این حرکت گوگل موافق نبودند. در نتیجه گوگل با راه‌اندازی کروم 61 این قابلیت را دوباره اضافه کرد. به همین دلیل به شما پیشنهاد می‌کنیم درصورتی‌که از نسخه‌های قدیمی کروم استفاده می‌کنید، آن را آپدیت کنید.

برای مشاهده گواهی SSL در مرورگر کروم کافی است مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید.

مرحله 1: ابتدا به وب‌سایتی که دارای SSL باشد بروید.

مرحله 2: روی قفل سبزرنگ نشان‌داده‌شده در نوار آدرس کلیک کنید. اکنون یک پنجره کوچک برای شما باز می‌شود.

 

مشاهده گواهی ssl در کروم

 

مرحله 3: حال روی Certificate کلیک کنید.

 

نحوه مشاهده  SSL در Chrome

 

در نهایت پنجره کوچکی  روی صفحه‌نمایش ظاهر می‌شود و شما می‌توانید جزئیات گواهینامه SSL را در مرورگر کروم مشاهده کنید.

 

نحوه مشاهده جزئیات گواهی SSL در کروم – دستگاه‌های Android

 

مشاهده اطلاعات گواهی SSL در کروم هر دستگاه اندرویدی، به‌آسانی مشاهده آن در رایانه‌های شخصی است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که روی صفحه‌نمایش خود چند ضربه بزنید و اطلاعات SSL را مشاهده کنید. در اینجا مراحل مشاهده اطلاعات گواهی SSL در کروم (اندروید) آمده است.

مرحله 1: ابتدا وب‌سایتی را که دارای گواهی SSL است، انتخاب کنید. سپس روی نماد قفل در کنار URL کلیک کنید. اکنون روی پیوند Details ضربه بزنید.

مرحله 2: یک پنجره پاپ‌آپ روی صفحه‌نمایش شما ظاهر می‌شود که شامل اطلاعات CA به همراه پروتکل امنیتی و الگوریتم هش استفاده شده است.

مرحله 3: برای مشاهده جزئیات بیشتر درباره گواهی، بر روی Certificate Information کلیک کنید.

 

نحوه مشاهده جزئیات گواهینامه SSL در فایرفاکس

 

مشاهده گواهی SSL در فایرفاکس بسیار ساده است و تنها با چند کلیک می‌توانید جزئیات گواهینامه SSL روی صفحه‌نمایش شما خواهد بود.

برای مشاهده اطلاعات گواهینامه SSL در فایرفاکس باید مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید:

مرحله 1: ابتدا وب‌سایت مورد نظر را باز کنید. روی قفل سبز رنگی که در سمت چپ نوار آدرس قرار دارد کلیک کرده تا منوی کشویی برای شما باز شود.

 

مشاهده گواهی SSL در کروم

 

مرحله 2: روی فلش (>) که در سمت راست منوی کشویی است، کلیک کنید.

 

نمایش جزئیات گواهی ssl در فایرفاکس

 

مرحله 3: اکنون باید یک پاپ‌آپ روی صفحه‌نمایش شما ظاهر شود. این پاپ‌آپ جزئیات SSL را نشان می‌دهد. برای دریافت جزئیات بیشتر در مورد گواهی، روی More Information کلیک کنید.

 

مشاهده جزئیات SSL در Firefox

 

در نهایت جزئیات/اطلاعات گواهینامه SSL را در فایرفاکس را مشاهده خواهید کرد.

 

نحوه مشاهده جزئیات گواهینامه SSL در سافاری

 

مشاهده جزئیات گواهینامه SSL در سافاری بسیار شبیه به فایرفاکس است. در ادامه نحوه مشاهده جزئیات گواهینامه SSL در Safari آمده است:

مرحله 1: ابتدا به وب‌سایت موردنظر خود بروید.

 

جزئیات گواهینامه ssl در سافاری

 

مرحله 2: اکنون روی قفلی که در نوار آدرس قرار دارد دو بار کلیک کنید. پنجره‌ای را روی صفحه‌نمایش خود مشاهده خواهید کرد.

جزئیات اس اس ال در سافاری

مرحله 3: روی Show Certificate کلیک کنید.

گواهینامه اس اس ال در safari

مرحله 4: در نهایت برای مشاهده جزئیات گواهی، روی Details کلیک کنید.

مشاهده جزئیات گواهی SSL در سافاری

 

نحوه مشاهده جزئیات گواهینامه SSL در اینترنت اکسپلورر

 

برای مشاهده اطلاعات SSL در Internet Explorer کافی است که مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

مرحله 1: ابتدا به هر وب‌سایت دارای SSL بروید.

گواهینامه اس اس ال در اینترنت اکسپلور

 

مرحله 2: روی قفل کلیک کنید. اکنون نام مرجع صادرکننده گواهی را مشاهده خواهید کرد.

جزئیات ssl در اینترنت اکسپلورر

مرحله 3: حال بر روی View Certificates کلیک کنید تا جزئیات گواهی را مشاهده کنید.

 

مشاهده SSL در Internet explorer

 

نحوه مشاهده جزئیات گواهی SSL در Microsoft Edge

 

نحوه مشاهده اطلاعات SSL در Internet Explorer نیز مانند مرورگرهای دیگر ساده است و شما با چند کلیک می‌توانید به جزئیات گواهی SSL دسترسی پیدا کنید. برای انجام این کار مراحل زیر را دنبال کنید:

مرحله 1: ابتدا به هر وب‌سایت دارای SSL بروید.

نمایش گواهینامه امنیتی ssl در مرورگر edge

مرحله 2: روی قفل کلیک کنید. اکنون نام مرجع صادرکننده گواهی را مشاهده خواهید کرد.

 

مرحله 3: متأسفانه، نام Certificate Authority تنها چیزی است که می‌توانید مشاهده کنید، زیرا هیچ گزینه‌ای برای مشاهده جزئیات گواهی SSL در Microsoft Edge وجود ندارد. امیدواریم که این ویژگی را در نسخه‌های آینده MS Edge مشاهده کنیم.

 

جمع‌بندی

 

در دنیای مجازی پرمخاطره امروزی، کاربران اینترنت باید در مورد امنیت اطلاعات خود مراقب باشند. زیرا تلاش برای سرقت اطلاعات و کلاهبرداری رایج است و اطمینان از هویت یک وب‌سایت به شما کمک می‌کند تا از قربانی شدن در چنین حملاتی جلوگیری کنید.

بهترین راه برای تأیید هویت یک وب‌سایت، بررسی گواهینامه SSL آن است. در این مقاله به آموزش نحوه مشاهده گواهی SSL در مرورگرهای کروم، فایرفاکس، سافاری، اینترنت اکسپلورر و Microsoft Edge پرداختیم. با استفاده از مراحل ارائه شده شما به‌راحتی می‌توانید به گواهینامه SSL هر وب‌سایت دسترسی داشته باشید.

 

سؤالات متداول

 

1- چگونه به جزئیات گواهی SSL دسترسی پیدا کنیم؟

از یک وب‌سایت دارای SSL بازدید کنید و روی قفل در نوار آدرس وب‌سایت دو بار کلیک کنید. یک پنجره ظاهر خواهد شد. اکنون روی Show Certificate و سپس روی Details کلیک کنید تا جزئیات گواهی را مشاهده کنید.

 

2- چگونه گواهی SSL در گوگل کروم را مشاهده کنیم؟

روی دکمه قفل در سمت چپ آدرس کلیک کنید تا گواهی را مشاهده کنید سپس گزینه‌های زیر را به ترتیب انتخاب کنید.

View Certificate.

View Certificate 1.

Certificate Path.

Copy to File.

Export.

Save.

Browse & Export.

 

3- چگونه گواهی SSL را در اینترنت اکسپلورر مشاهده کنیم؟

ابتدا به وب‌سایت دارای SSL بروید.

روی قفل کلیک کنید. اکنون نام مرجع صادرکننده گواهی را مشاهده خواهید کرد.

سپس روی View Certificates کلیک کنید تا جزئیات گواهی را مشاهده کنید.

 

4- چگونه اعتبار گواهی SSL را بررسی کنیم؟

برای مشاهده اعتبار این گواهینامه های امنیتی، از مقاله نحوه چک کردن اعتبار گواهی SSL در وبسایت اقدام به مطالعه روش های لازم نمایید.

 

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
نویسنده: Ali Safari

دیدگاه‌ها