اهمیت گواهی ssl در سئو

کاربرد گواهی SSL در سئو

صاحبان وب‌سایت‌هایی که قصد دارند با افزایش حس اطمینان در کاربران خود آن‌ها را به تعامل مؤثرتر دعوت کنند، با اهمیت گواهی امنیت SSL آشنا هستند. به‌علاوه، داشتن این گواهی روی عملکرد سئو سایت نیز اثر می‌گذارد. موتور جستجوی گوگل به طور مستقیم فاکتور امنیت را در الگوریتم‌های رتبه‌بندی صفحات SERP گنجانده است. همچنین یک زمانی که از یک مرورگر مانند گوگل کروم استفاده می‌کنید، با کلیک روی لینک وب‌سایت‌هایی که از امنیت پایینی برخوردار بوده و گواهی SSL ندارند، یک هشدار امنیتی دریافت می‌کنید.

با در نظر داشتن تمامی این نکات، می‌توان متوجه شد که چرا امروزه داشتن گواهی SSL برای سئو هر وب‌سایتی ضروری است. چه یک وب‌سایت فروشگاهی دارید و چه تنها برخی خدمات یا اطلاعات را در آن به کاربران معرفی و منتقل می‌کنید، داشتن یک گواهینامه ssl معتبر، برای سئوی وبسایت شما الزامیست.

در ادامه این مطلب از آکادمی SSL با نگاهی دقیق‌تر به انواع SSL، با تاثیری که روی SEO سایت شما می گذارد، آشنا خواهیم شد.

 

انواع گواهی SSL برای سئو وبسایت

 

اگر هنوز اقدام به دریافت گواهی SSL در سایت خود نکرده و یا گواهی فعلی شما در حال انقضا است، باید همه گزینه‌های موجود را بررسی کنید. انواع مختلفی از گواهی‌های SSL وجود دارد که تفاوت آن‌ها، از نظر سطح احراز هویت مشخص می‌شود. به‌طورکلی، سه نوع گواهی SSL وجود دارد که عبارت است از:

در این سه دسته‌بندی کلی، احتمالاً انواع دیگری از گواهی‌های SSL از جمله گواهی SSL Wildcard ‌یا چند دامنه‌ای و موارد دیگر را خواهید یافت. در جدول زیر می‌توانید یک مقایسه کلی از این گواهی‌ها داشته باشید.

 

نوع گواهیانواع سایت‌هاویژگی‌ها
گواهی اعتبار سنجی دامنه یا DV- تجارت الکترونیک (eCommerce)

- سایت‌هایی که اطلاعات شخصی را جمع‌آوری می‌کند

- سایت‌هایی که اعتماد کاربر اولویت دارد
- رمزگذاری 2048 بیت

- قابلیت اطمینان بالا

- استفاده شده توسط پلتفرم‌های مطرحی همچون توییتر، بانک‌ها و...

- صدور طی 3 تا 5 روز
گواهی اعتبار سنجی سازمانی یا OV- تجارت الکترونیک

- سایت‌هایی که اطلاعات شخصی را جمع‌آوری می‌کند
- تأیید شده توسط سایت نهادهای دولتی

- رمزگذاری‌های 128، 256 یا 2048 بیت

- صدور طی حدود 24 ساعت
گواهی اعتبار سنجی توسعه‌یافته یا EV- سایت‌های تست و آزمون

- سایت‌های داخلی

- سایت‌های غیرتجاری
- قابلیت اطمینان بالا

- صدور نسبتاً فوری
گواهی SSL رایگانتمامی سایت هابرای سئو پیشنهاد نمی شود

 

همان‌طور که در جدول می‌بینید، در صورت داشتن یک سایت فروشگاهی یا تجاری، حداقل به گواهی EV و گواهی OV نیاز دارید. البته ازآنجایی‌که گواهی DV مقرون‌به‌صرفه‌تر است، توصیه می‌شود اگر در ابتدای راه هستید این گواهی SSL را انتخاب کنید. به‌عنوان یک نکته کلی، هرچه امنیت داده بیشتری را برای مشتریان خود فراهم کنید، تجربه کاربری بهتر و تعامل بیشتری دریافت می‌کنید.

 

مزایای SSL در SEO سایت

 

تأثیر گواهی SSL بر بازاریابی دیجیتال (Digital Marketing)

 

زمانی که قصد دارید یک گواهی SSL جدید برای وب‌سایت خود خریداری کنید، باید با تیم فناوری اطلاعات و یا توسعه وب خود مشورت کرده و بهترین گزینه را انتخاب کنید. این انتخاب روی روند بازاریابی برند شما در فضای دیجیتال اثر می‌گذارد. داشتن گواهی SSL به شکل مستقیم روی سئو یا بهینه‌سازی موتورهای جستجو (SEO) و استراتژی‌های نرخ تبدیل (Conversion rate) تأثیر می‌گذارد و به‌این‌ترتیب، در روند دیجیتال مارکتینگ اهمیت دارد. نحوه این اثرگذاری را به‌صورت زیر می‌تواند بررسی کرد.

 

ارتباط گواهی SSL و سئو

 

در سال ۲۰۱۶ گوگل برای فراهم کردن امکان جستجوی بهتر و‌ ایمن‌تر به کاربران خود، به طور رسمی گواهی SSL را به‌عنوان یک معیار رتبه‌بندی وب‌سایت در کنار الگوریتم‌های دیگر معرفی کرد. امروزه اکثر وب‌سایت‌ها این گواهی را دریافت کرده‌اند، اما سوال اصلی اینجاست که آیا در حال حاضر نیز به‌اندازه همان اوایل SSL روی رتبه‌بندی سئو اثر دارد؟

پاسخ این سؤال منفی است. تأثیر این معیار روی رتبه سئو به‌اندازه قبل نیست. برای اکثر وب‌سایت‌ها، گواهینامه SSL بخشی جزئی از استراتژی سئو است. به بیان دیگر، نمی‌توان برای بهبود عملکرد ارگانیک وب‌سایت تنها به گواهی SSL اتکا کرد. برای داشتن یک رتبه بهتر، باید روی سایر بخش‌های سئو فنی، بازاریابی محتوا و … سرمایه‌گذاری کنید.

اگرچه داشتن پروتکل SSL به‌اندازه قبل مؤثر نیست، اما نباید به آن بی‌توجه‌ بود. در شرایطی که دو وب‌سایت از نظر سایر معیارها در وضعیت برابری قرار گیرند، داشتن گواهی SSL می‌تواند به کسب رتبه بهتر کمک کند. علاوه بر این، داشتن این گواهی برای استراتژی دیگری در دیجیتال مارکتینگ اهمیت دارد؛ بهبود نرخ تبدیل سایت.

 

تأثیر SSL ر‌وی نرخ تبدیل (Conversion) در سئو

 

به‌عنوان یک اصل بدیهی، هرچه اعتماد کاربران به وب‌سایت شما بیشتر‌ باشد، تعامل افزایش پیدا می‌کند. همان‌طور که قبلاً گفتیم، داشتن گواهی SSL باعث می‌شود تا کاربران اعتماد بیشتری به یک وب‌سایت داشته باشند. SSL نیز مانند سایر نمادهای اعتماد تجارت الکترونیک قابل‌اعتماد بودن یک‌ وب‌سایت را تضمین می‌کند و به همین دلیل روی جذب کاربران بیشتر نیز مؤثر خواهد بود.

جلب اعتماد یکی از بزرگ‌ترین عوامل جذب مشتری است. ایمن بودن یک وب‌سایت در برابر هکرها و سایر خطرات فضای آنلاین، به‌ویژه زمانی که کاربران اطلاعات شخصی خود را در سایت وارد می‌کنند، بسیار‌ مهم است. این امنیت زمانی که کاربران قرار است اطلاعات شخصی خود را در وب‌سایت وارد کنند، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. چنانچه بتوانید امن بودن سایت خود را به مشتریان نشان دهید، نگرانی آن‌ها برطرف شده و زودتر به شما اعتماد پیدا می‌کنند.

اغلب کاربران فضای آنلاین امروزه آگاه‌تر شده و می‌توانند وب‌سایت‌های امن را از ناامن تشخیص دهند. نمایش علامت قفل کوچک کنار آدرس URL وب‌سایت یا آدرس‌های HTTPSکه پس از دریافت گواهی SSL در سایت قرار می‌گیرند، از جمله فاکتورهای اعتماد مشتریان هستند. علاوه بر این، سایر نمادهای اعتماد نیز می‌تواند به جلب اطمینان مشتری و افزایش نرخ تبدیل کمک کند.

 

آیا گواهینامه های رایگان ssl برای سئو مناسب است؟

 

پاسخ به این سوال نیازمند بررسی A/B Test داشته و بصورت کلی نمی توان یک قانون را تعیین کرد. اما طبق تجربه بسیار از متخصصین سئو در دنیا، تهیه و خرید گواهینامه های ssl پولی بجای گواهی ssl رایگان، نتیجه بهتری در رتبه بندی کلمات و سئوی وبسایت داشته است.

 

جمع‌بندی نهایی

 

اعتماد، یک فاکتور اساسی و مهم برای هر کسب‌وکاری است که می‌خواهد با مشتریان هدف خود در ارتباط بوده و با جلب نظر آن‌ها، محصول یا خدمات خود را به آن‌ها عرضه کند. همان‌طور که گفتیم، دریافت گواهی SSL روی یک وب‌سایت مهم‌ترین عاملی است که می‌تواند روی جلب اعتماد مشتری، موفقیت کسب‌وکار و در نهایت درآمد بیشتر، تأثیر داشته باشد. این نحوه اثرگذاری گواهی SSL روی سئو و عواقب عدم استفاده از آن را در مطالب گفته شده به طور کامل بررسی کردیم.

 

سؤالات متداول

 

دریافت و صدور گواهی SSL چقدر طول می‌کشد؟

مدت‌زمان صدور انواع گواهی متفاوت است. گواهی SSL اعتبارسنجی دامنه یا DV طی حدود 3 تا 5 روز صادر می‌شود. این زمان برای گواهی OV، حدود 24 ساعت و گواهی EV نسبتاً فوری است.

 

گواهی SSL چگونه روی بازاریابی دیجیتال اثر می‌گذارد؟

داشتن این گواهی با تأثیر روی بهبود سئو و افزایش نرخ تبدیل از طریق جلب اعتماد مشتریان، روی روند دیجیتال مارکتینگ اثر می‌گذارد. 

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]
نویسنده: Ali Safari

دیدگاه‌ها